Temporalidad y asedio en la representación del terror
The theatrical representation of State terrorism is played in a disjointed time where the present bifurcates into past and future producing a temporary imbalance that enacts new forms of perception and encounters with history. In this disjointed time, what disrupts perception and dislocates memory...
Autores principales: | , |
---|---|
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_3_htm |
Aporte de: |
id |
I28-R145-2018_34-2018_34_3_htm |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-2018_34-2018_34_3_htm2021-08-17 Patricia Sapkus Cecilia Tosoratti The theatrical representation of State terrorism is played in a disjointed time where the present bifurcates into past and future producing a temporary imbalance that enacts new forms of perception and encounters with history. In this disjointed time, what disrupts perception and dislocates memory is the continuous re- emergence of the spectre, its recurring siege occurring both in History and in Theater. From which temporality does the spectre speaks to us from? It is a re- occurrence that bears witness to the past or the future? What time do links and genealogies of history are woven? The study of temporality in plays that stage terror and disappearance allowed us to think the aesthetic- political dimension of theater to work out the historical memory of the argentinians. Accordingly, the notions of time, spectrality (Derrida, 1998) and assemblage (Benjamin, 1990, 2005; DidiHuberman, 2008) were worked. La representación teatral del terrorismo de Estado se juega en un tiempo desarticulado donde el presente se bifurca en pasado y futuro produciendo un desajuste temporal que pone en escena nuevas formas de percepción y de reencuentros con la historia. En este tiempo dislocado, aquello que trastorna la percepción y disloca la memoria es la continua re-aparición del espectro, su asedio recurrente tanto en la Historia como en el Teatro. ¿Desde qué tiempos nos habla el espectro? ¿Es una re aparición que da testimonio del pasado o del futuro? ¿En qué tiempo se retejen los vínculos y las genealogías de la historia? El trabajo sobre la temporalidad en obras que escenifican el terror y la desaparición nos permitió pensar la dimensión estético-política del teatro para reelaborar la memoria histórica de los argentinos. En este sentido, se trabajaron las nociones de tiempo, espectralidad (Derrida, 1998), y montaje (Benjamin, 1990, 2005; DidiHuberman, 2008). application/pdf es Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano Teatro XXI, no. 34 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi time spectrality assemblage memory representation tiempo espectro montaje memoria representación Temporalidad y asedio en la representación del terror http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_3_htm |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
es |
topic |
time spectrality assemblage memory representation tiempo espectro montaje memoria representación |
spellingShingle |
time spectrality assemblage memory representation tiempo espectro montaje memoria representación Patricia Sapkus Cecilia Tosoratti Temporalidad y asedio en la representación del terror |
topic_facet |
time spectrality assemblage memory representation tiempo espectro montaje memoria representación |
description |
The theatrical representation of State terrorism is played in a disjointed time where the present bifurcates into past and future producing a temporary imbalance that enacts new forms of perception and encounters with history. In this disjointed time, what disrupts perception and dislocates memory is the continuous re- emergence of the spectre, its recurring siege occurring both in History and in Theater. From which temporality does the spectre speaks to us from? It is a re- occurrence that bears witness to the past or the future? What time do links and genealogies of history are woven? The study of temporality in plays that stage terror and disappearance allowed us to think the aesthetic- political dimension of theater to work out the historical memory of the argentinians. Accordingly, the notions of time, spectrality (Derrida, 1998) and assemblage (Benjamin, 1990, 2005; DidiHuberman, 2008) were worked. |
author |
Patricia Sapkus Cecilia Tosoratti |
author_facet |
Patricia Sapkus Cecilia Tosoratti |
author_sort |
Patricia Sapkus |
title |
Temporalidad y asedio en la representación del terror |
title_short |
Temporalidad y asedio en la representación del terror |
title_full |
Temporalidad y asedio en la representación del terror |
title_fullStr |
Temporalidad y asedio en la representación del terror |
title_full_unstemmed |
Temporalidad y asedio en la representación del terror |
title_sort |
temporalidad y asedio en la representación del terror |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_3_htm |
work_keys_str_mv |
AT patriciasapkus temporalidadyasedioenlarepresentaciondelterror AT ceciliatosoratti temporalidadyasedioenlarepresentaciondelterror |
_version_ |
1766023354155794432 |