Temporalidad y asedio en la representación del terror

The theatrical representation of State terrorism is played in a disjointed time where the present bifurcates into past and future producing a temporary imbalance that enacts new forms of perception and encounters with history. In this disjointed time, what disrupts perception and dislocates memory...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Patricia Sapkus, Cecilia Tosoratti
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_3_htm
Aporte de:
id I28-R145-2018_34-2018_34_3_htm
record_format dspace
spelling I28-R145-2018_34-2018_34_3_htm2021-08-17 Patricia Sapkus Cecilia Tosoratti The theatrical representation of State terrorism is played in a disjointed time where the present bifurcates into past and future producing a temporary imbalance that enacts new forms of perception and encounters with history. In this disjointed time, what disrupts perception and dislocates memory is the continuous re- emergence of the spectre, its recurring siege occurring both in History and in Theater. From which temporality does the spectre speaks to us from? It is a re- occurrence that bears witness to the past or the future? What time do links and genealogies of history are woven? The study of temporality in plays that stage terror and disappearance allowed us to think the aesthetic- political dimension of theater to work out the historical memory of the argentinians. Accordingly, the notions of time, spectrality (Derrida, 1998) and assemblage (Benjamin, 1990, 2005; DidiHuberman, 2008) were worked. La representación teatral del terrorismo de Estado se juega en un tiempo desarticulado donde el presente se bifurca en pasado y futuro produciendo un desajuste temporal que pone en escena nuevas formas de percepción y de reencuentros con la historia. En este tiempo dislocado, aquello que trastorna la percepción y disloca la memoria es la continua re-aparición del espectro, su asedio recurrente tanto en la Historia como en el Teatro. ¿Desde qué tiempos nos habla el espectro? ¿Es una re aparición que da testimonio del pasado o del futuro? ¿En qué tiempo se retejen los vínculos y las genealogías de la historia? El trabajo sobre la temporalidad en obras que escenifican el terror y la desaparición nos permitió pensar la dimensión estético-política del teatro para reelaborar la memoria histórica de los argentinos. En este sentido, se trabajaron las nociones de tiempo, espectralidad (Derrida, 1998), y montaje (Benjamin, 1990, 2005; DidiHuberman, 2008). application/pdf es Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano Teatro XXI, no. 34 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi time spectrality assemblage memory representation tiempo espectro montaje memoria representación Temporalidad y asedio en la representación del terror http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_3_htm
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv es
topic time
spectrality
assemblage
memory
representation
tiempo
espectro
montaje
memoria
representación
spellingShingle time
spectrality
assemblage
memory
representation
tiempo
espectro
montaje
memoria
representación
Patricia Sapkus
Cecilia Tosoratti
Temporalidad y asedio en la representación del terror
topic_facet time
spectrality
assemblage
memory
representation
tiempo
espectro
montaje
memoria
representación
description The theatrical representation of State terrorism is played in a disjointed time where the present bifurcates into past and future producing a temporary imbalance that enacts new forms of perception and encounters with history. In this disjointed time, what disrupts perception and dislocates memory is the continuous re- emergence of the spectre, its recurring siege occurring both in History and in Theater. From which temporality does the spectre speaks to us from? It is a re- occurrence that bears witness to the past or the future? What time do links and genealogies of history are woven? The study of temporality in plays that stage terror and disappearance allowed us to think the aesthetic- political dimension of theater to work out the historical memory of the argentinians. Accordingly, the notions of time, spectrality (Derrida, 1998) and assemblage (Benjamin, 1990, 2005; DidiHuberman, 2008) were worked.
author Patricia Sapkus
Cecilia Tosoratti
author_facet Patricia Sapkus
Cecilia Tosoratti
author_sort Patricia Sapkus
title Temporalidad y asedio en la representación del terror
title_short Temporalidad y asedio en la representación del terror
title_full Temporalidad y asedio en la representación del terror
title_fullStr Temporalidad y asedio en la representación del terror
title_full_unstemmed Temporalidad y asedio en la representación del terror
title_sort temporalidad y asedio en la representación del terror
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_3_htm
work_keys_str_mv AT patriciasapkus temporalidadyasedioenlarepresentaciondelterror
AT ceciliatosoratti temporalidadyasedioenlarepresentaciondelterror
_version_ 1766023354155794432