Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico
Recent evidence shows that children with Developmental Language Disorder (DLD) may present limitations in areas of development other than language. There are few studies in Spanish-speaking preschoolers that evaluate them, especially in the socioemotional and motor dimensions. The objectives were to...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Córdoba
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/40113 |
Aporte de: |
id |
I10-R363-article-40113 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R363-article-401132024-09-04T18:37:43Z Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico Iturra-Osorio, Daniela Allende-Valenzuela, Tamara Vargas Ríos, Felipe Alonso Developmental Language Disorder Specific Language Disorder Child Development Development Dimensions Trastorno del Desarrollo del Lenguaje Trastorno Específico del Lenguaje Desarrollo Infantil Dimensiones del Desarrollo Recent evidence shows that children with Developmental Language Disorder (DLD) may present limitations in areas of development other than language. There are few studies in Spanish-speaking preschoolers that evaluate them, especially in the socioemotional and motor dimensions. The objectives were to compare cognitive, motor, socioemotional and language development between preschoolers with TDL and typical development (TD) and to correlate their language skills with the rest of the dimensions. Forty children with a mean age of 56 months were divided into two groups: 20 with TDL and 20 with TD. They were compared using the Test of Infant Learning and Development (TADI), and it was found that children with TDL performed significantly worse in all scales. When studying the correlations, the relationship between motor skills and receptive grammar in both samples stands out. The findings suggest the need for an interdisciplinary approach under an integrative vision of development that promotes the well-being of these children. La evidencia reciente muestra que los niños con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL) pueden presentar limitaciones en áreas del desarrollo distintas al lenguaje. Son escasos los estudios en preescolares hispanohablantes, especialmente en las dimensiones socioemocional y motriz. Los objetivos fueron comparar el desarrollo cognitivo, motor, socioemocional y lingüístico entre preescolares con TDL y desarrollo típico (DT) y correlacionar sus habilidades lingüísticas con el resto de las dimensiones. Cuarenta niños con edad media de 56 meses fueron divididos en dos grupos: 20 con TDL y 20 con DT. Se compararon mediante el Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil (TADI), hallándose que los niños con TDL rindieron significativamente peor en todas las escalas. Al estudiar las correlaciones, destaca la relación entre la motricidad y la gramática receptiva en ambas muestras. Los hallazgos sugieren la necesidad de un abordaje que considere las dimensiones del desarrollo y que promueva el bienestar de estos niños. Universidad Nacional de Córdoba 2024-08-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/40113 10.32348/1852.4206.v16.n3.40113 Argentinean Journal of Behavioral Sciences; Vol. 16 No. 3 (2024): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 66-76 Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Vol. 16 Núm. 3 (2024): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 66-76 1852-4206 10.32348/1852.4206.v16.n3 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/40113/46499 Derechos de autor 2024 Daniela Iturra-Osorio, Tamara Allende-Valenzuela, Felipe Alonso Vargas Ríos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-363 |
container_title_str |
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Developmental Language Disorder Specific Language Disorder Child Development Development Dimensions Trastorno del Desarrollo del Lenguaje Trastorno Específico del Lenguaje Desarrollo Infantil Dimensiones del Desarrollo |
spellingShingle |
Developmental Language Disorder Specific Language Disorder Child Development Development Dimensions Trastorno del Desarrollo del Lenguaje Trastorno Específico del Lenguaje Desarrollo Infantil Dimensiones del Desarrollo Iturra-Osorio, Daniela Allende-Valenzuela, Tamara Vargas Ríos, Felipe Alonso Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico |
topic_facet |
Developmental Language Disorder Specific Language Disorder Child Development Development Dimensions Trastorno del Desarrollo del Lenguaje Trastorno Específico del Lenguaje Desarrollo Infantil Dimensiones del Desarrollo |
author |
Iturra-Osorio, Daniela Allende-Valenzuela, Tamara Vargas Ríos, Felipe Alonso |
author_facet |
Iturra-Osorio, Daniela Allende-Valenzuela, Tamara Vargas Ríos, Felipe Alonso |
author_sort |
Iturra-Osorio, Daniela |
title |
Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico |
title_short |
Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico |
title_full |
Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico |
title_fullStr |
Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico |
title_full_unstemmed |
Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico |
title_sort |
evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con trastorno del desarrollo del lenguaje y desarrollo típico: un estudio analítico |
description |
Recent evidence shows that children with Developmental Language Disorder (DLD) may present limitations in areas of development other than language. There are few studies in Spanish-speaking preschoolers that evaluate them, especially in the socioemotional and motor dimensions. The objectives were to compare cognitive, motor, socioemotional and language development between preschoolers with TDL and typical development (TD) and to correlate their language skills with the rest of the dimensions. Forty children with a mean age of 56 months were divided into two groups: 20 with TDL and 20 with TD. They were compared using the Test of Infant Learning and Development (TADI), and it was found that children with TDL performed significantly worse in all scales. When studying the correlations, the relationship between motor skills and receptive grammar in both samples stands out. The findings suggest the need for an interdisciplinary approach under an integrative vision of development that promotes the well-being of these children. |
publisher |
Universidad Nacional de Córdoba |
publishDate |
2024 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/40113 |
work_keys_str_mv |
AT iturraosoriodaniela evaluaciondelasdimensionesdeldesarrollosocioemocionalcognitivoymotorenninoschilenoscontrastornodeldesarrollodellenguajeydesarrollotipicounestudioanalitico AT allendevalenzuelatamara evaluaciondelasdimensionesdeldesarrollosocioemocionalcognitivoymotorenninoschilenoscontrastornodeldesarrollodellenguajeydesarrollotipicounestudioanalitico AT vargasriosfelipealonso evaluaciondelasdimensionesdeldesarrollosocioemocionalcognitivoymotorenninoschilenoscontrastornodeldesarrollodellenguajeydesarrollotipicounestudioanalitico |
first_indexed |
2024-09-03T22:31:37Z |
last_indexed |
2025-02-05T22:14:58Z |
_version_ |
1823257340948774912 |