El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ

The purpose of this paper is to make a didactic proposal to address the syntax of Spanish sentences through a freely available digital tool, the NooJ system, created by Max Silberztein in 2002 and the subject of research at the Universidad Nacional de Rosario (National University of Rosario) since 2...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Arnal, Romina Paola
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina 2024
Materias:
Acceso en línea:https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/96
Aporte de:
id I15-R199-article-96
record_format ojs
spelling I15-R199-article-962024-12-19T19:58:30Z El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ Arnal, Romina Paola Enseñanza Tecnologías informáticas Sistema NooJ Sintaxis Atributo adjetival Teaching Computer technologies NooJ system Syntax Adjectival attribute The purpose of this paper is to make a didactic proposal to address the syntax of Spanish sentences through a freely available digital tool, the NooJ system, created by Max Silberztein in 2002 and the subject of research at the Universidad Nacional de Rosario (National University of Rosario) since 2010. Specifically, we study sentences with copulative and semi-copulative verbs that present adjectival attributes constructed with adjectives and adjectival syntagms (ASALE and RAE, 2019) and whose subjects can be tacit or be formed by nominal syntagms. This didactic proposal aims to develop critical and metacognitive learning by the students, it proposes a reflective work about the Spanish language system, through the construction of syntactic grammars in the software's graphic editor. For this purpose, a series of activities are formulated so that students learn to use the computer tool, make hypotheses about syntax and verify them by the use of computer programs. It is hoped of this proposal to contribute to the teaching of the Spanish language with computer technologies and also to allow dynamic and innovating experiences motivate young people to learn syntax. El propósito de este trabajo es realizar una propuesta didáctica para abordar la sintaxis de oraciones de la lengua española a través de una herramienta digital de libre acceso, el sistema NooJ, creada por Max Silberztein en 2002 y objeto de investigación en la Universidad Nacional de Rosario desde el año 2010. Específicamente, se estudian oraciones con verbos copulativos y semicopulativos que presentan atributos adjetivales construidos con adjetivos y sintagmas adjetivales (ASALE y RAE, 2019) y cuyos sujetos pueden ser tácitos o estar formados por sintagmas nominales. Esta propuesta didáctica tiene como objetivo el desarrollo de un aprendizaje crítico y metacognitivo por parte de los estudiantes, ya que plantea un trabajo reflexivo acerca del sistema de la lengua española, mediante la construcción de gramáticas sintácticas en el editor gráfico del software. Para esto, se formulan una serie de actividades orientadas a que los estudiantes aprendan a usar la herramienta informática, realicen hipótesis acerca de la sintaxis y las comprueben a través de la implantación en máquina. Se espera que esta propuesta contribuya a la enseñanza de la lengua española con tecnologías informáticas y permita experiencias dinámicas e innovadoras que motiven el aprendizaje de la sintaxis en los jóvenes. Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina 2024-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/96 10.35305/rev.infosur.v2i3.96 Infosur; Vol. 2 Núm. 3 (2024): Vol. 2 - Número 3 - Año 2024; 4-38 1851-1996 1851-1996 spa https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/96/87 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-199
container_title_str INFOSUR
language Español
format Artículo revista
topic Enseñanza
Tecnologías informáticas
Sistema NooJ
Sintaxis
Atributo adjetival
Teaching
Computer technologies
NooJ system
Syntax
Adjectival attribute
spellingShingle Enseñanza
Tecnologías informáticas
Sistema NooJ
Sintaxis
Atributo adjetival
Teaching
Computer technologies
NooJ system
Syntax
Adjectival attribute
Arnal, Romina Paola
El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ
topic_facet Enseñanza
Tecnologías informáticas
Sistema NooJ
Sintaxis
Atributo adjetival
Teaching
Computer technologies
NooJ system
Syntax
Adjectival attribute
author Arnal, Romina Paola
author_facet Arnal, Romina Paola
author_sort Arnal, Romina Paola
title El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ
title_short El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ
title_full El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ
title_fullStr El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ
title_full_unstemmed El atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema NooJ
title_sort el atributo adjetival: un abordaje diferente desde el sistema nooj
description The purpose of this paper is to make a didactic proposal to address the syntax of Spanish sentences through a freely available digital tool, the NooJ system, created by Max Silberztein in 2002 and the subject of research at the Universidad Nacional de Rosario (National University of Rosario) since 2010. Specifically, we study sentences with copulative and semi-copulative verbs that present adjectival attributes constructed with adjectives and adjectival syntagms (ASALE and RAE, 2019) and whose subjects can be tacit or be formed by nominal syntagms. This didactic proposal aims to develop critical and metacognitive learning by the students, it proposes a reflective work about the Spanish language system, through the construction of syntactic grammars in the software's graphic editor. For this purpose, a series of activities are formulated so that students learn to use the computer tool, make hypotheses about syntax and verify them by the use of computer programs. It is hoped of this proposal to contribute to the teaching of the Spanish language with computer technologies and also to allow dynamic and innovating experiences motivate young people to learn syntax.
publisher Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina
publishDate 2024
url https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/96
work_keys_str_mv AT arnalrominapaola elatributoadjetivalunabordajediferentedesdeelsistemanooj
first_indexed 2025-02-05T22:38:33Z
last_indexed 2025-02-05T22:38:33Z
_version_ 1823258825204957184