Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
In this paper we present the principles that guided the development of the materials produced in 2023 and 2024 for the Spanish extension course of the Casas de Cultura en el Campus (CCC Español) project at the Universidade Federal de Alagoas, in northeastern Brazil. These are recommendations made by...
Guardado en:
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98 |
Aporte de: |
id |
I15-R199-article-98 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R199-article-982024-12-19T19:58:30Z Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas Principios didáctico-pedagógicos y de Adquisición de Segundas Lenguas presentes en los materiales para enseñanza de español del proyecto Casas de Cultura en el Campus de la Universidade Federal de Alagoas Abio, Gonzalo Barandela, Ana Margarita Tenório Marcolino , Jéssica Ferreira da Silva , Carine Estefanie Enseñanza basada en principios Adquisición de Segundas Lenguas Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas Principles of Instructed Language Teaching SLA Development of teaching materials for language learning In this paper we present the principles that guided the development of the materials produced in 2023 and 2024 for the Spanish extension course of the Casas de Cultura en el Campus (CCC Español) project at the Universidade Federal de Alagoas, in northeastern Brazil. These are recommendations made by several authors based on teaching and research in SLA. We also used an general andragogical-heutagogical approach with attention to working with close languages, so we use predominantly inductive teaching processes. In the selection of the materials and the preparation of the activities we paid attention to the use of a varied input, communicative tasks, attention to form, as well as work with strategies, use of realia and practice in pairs or small groups. We also highlight the care taken with the design of the materials prepared for use on students' mobile phones and the use of infographics. We will also show audios produced using generative AI. The materials are still under development, but the results obtained so far are promising. En este trabajo presentamos los principios que guiaron la preparación de los materiales producidos en 2023 y 2024 para los cursos de español del proyecto de extensión Casas de Cultura en el Campus (CCC-Español) de la Universidade Federal de Alagoas, en el noreste de Brasil. Son recomendaciones hechas por diversos autores que tienen como base la didáctica y la investigación en Adquisición de Segundas Lenguas (ASL). Utilizamos también un enfoque general andragógico heutagógico con atención al trabajo con lenguas próximas, por lo que usamos procesos de enseñanza predominantemente inductivos. En la selección de los materiales y la preparación de las actividades incorporamos un input variado, la atención a la forma, tareas comunicativas, así como el trabajo con estrategias, el uso de materiales reales y la práctica en parejas o pequeños grupos. Destacamos, además, el cuidado con el diseño de los materiales preparados para su uso en los teléfonos móviles de los alumnos y la presencia de infografías. También mostraremos audios producidos con empleo de la IA generativa. Los materiales están todavía en desarrollo, pero los resultados obtenidos hasta ahora son prometedores. Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina 2024-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98 10.35305/rev.infosur.v2i3.98 Infosur; Vol. 2 Núm. 3 (2024): Vol. 2 - Número 3 - Año 2024; 62-88 1851-1996 1851-1996 spa https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98/89 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-199 |
container_title_str |
INFOSUR |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Enseñanza basada en principios Adquisición de Segundas Lenguas Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas Principles of Instructed Language Teaching SLA Development of teaching materials for language learning |
spellingShingle |
Enseñanza basada en principios Adquisición de Segundas Lenguas Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas Principles of Instructed Language Teaching SLA Development of teaching materials for language learning Abio, Gonzalo Barandela, Ana Margarita Tenório Marcolino , Jéssica Ferreira da Silva , Carine Estefanie Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas |
topic_facet |
Enseñanza basada en principios Adquisición de Segundas Lenguas Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas Principles of Instructed Language Teaching SLA Development of teaching materials for language learning |
author |
Abio, Gonzalo Barandela, Ana Margarita Tenório Marcolino , Jéssica Ferreira da Silva , Carine Estefanie |
author_facet |
Abio, Gonzalo Barandela, Ana Margarita Tenório Marcolino , Jéssica Ferreira da Silva , Carine Estefanie |
author_sort |
Abio, Gonzalo |
title |
Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas |
title_short |
Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas |
title_full |
Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas |
title_fullStr |
Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas |
title_full_unstemmed |
Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas |
title_sort |
didactic-pedagogical and second language acquisition principles used in the casas de cultura no campus project at universidade federal de alagoas |
description |
In this paper we present the principles that guided the development of the materials produced in 2023 and 2024 for the Spanish extension course of the Casas de Cultura en el Campus (CCC Español) project at the Universidade Federal de Alagoas, in northeastern Brazil. These are recommendations made by several authors based on teaching and research in SLA. We also used an general andragogical-heutagogical approach with attention to working with close languages, so we use predominantly inductive teaching processes. In the selection of the materials and the preparation of the activities we paid attention to the use of a varied input, communicative tasks, attention to form, as well as work with strategies, use of realia and practice in pairs or small groups. We also highlight the care taken with the design of the materials prepared for use on students' mobile phones and the use of infographics. We will also show audios produced using generative AI. The materials are still under development, but the results obtained so far are promising. |
publisher |
Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina |
publishDate |
2024 |
url |
https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98 |
work_keys_str_mv |
AT abiogonzalo didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas AT barandelaanamargarita didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas AT tenoriomarcolinojessica didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas AT ferreiradasilvacarineestefanie didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas AT abiogonzalo principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas AT barandelaanamargarita principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas AT tenoriomarcolinojessica principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas AT ferreiradasilvacarineestefanie principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas |
first_indexed |
2025-02-05T22:38:34Z |
last_indexed |
2025-02-05T22:38:34Z |
_version_ |
1823258825707225088 |