Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas

In this paper we present the principles that guided the development of the materials produced in 2023 and 2024 for the Spanish extension course of the Casas de Cultura en el Campus (CCC Español) project at the Universidade Federal de Alagoas, in northeastern Brazil. These are recommendations made by...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Abio, Gonzalo, Barandela, Ana Margarita, Tenório Marcolino , Jéssica, Ferreira da Silva , Carine Estefanie
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina 2024
Materias:
SLA
Acceso en línea:https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98
Aporte de:
id I15-R199-article-98
record_format ojs
spelling I15-R199-article-982024-12-19T19:58:30Z Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas Principios didáctico-pedagógicos y de Adquisición de Segundas Lenguas presentes en los materiales para enseñanza de español del proyecto Casas de Cultura en el Campus de la Universidade Federal de Alagoas Abio, Gonzalo Barandela, Ana Margarita Tenório Marcolino , Jéssica Ferreira da Silva , Carine Estefanie Enseñanza basada en principios Adquisición de Segundas Lenguas Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas Principles of Instructed Language Teaching SLA Development of teaching materials for language learning In this paper we present the principles that guided the development of the materials produced in 2023 and 2024 for the Spanish extension course of the Casas de Cultura en el Campus (CCC Español) project at the Universidade Federal de Alagoas, in northeastern Brazil. These are recommendations made by several authors based on teaching and research in SLA. We also used an general andragogical-heutagogical approach with attention to working with close languages, so we use predominantly inductive teaching processes. In the selection of the materials and the preparation of the activities we paid attention to the use of a varied input, communicative tasks, attention to form, as well as work with strategies, use of realia and practice in pairs or small groups. We also highlight the care taken with the design of the materials prepared for use on students' mobile phones and the use of infographics. We will also show audios produced using generative AI. The materials are still under development, but the results obtained so far are promising. En este trabajo presentamos los principios que guiaron la preparación de los materiales producidos en 2023 y 2024 para los cursos de español del proyecto de extensión Casas de Cultura en el Campus (CCC-Español) de la Universidade Federal de Alagoas, en el noreste de Brasil. Son recomendaciones hechas por diversos autores que tienen como base la didáctica y la investigación en Adquisición de Segundas Lenguas (ASL). Utilizamos también un enfoque general andragógico heutagógico con atención al trabajo con lenguas próximas, por lo que usamos procesos de enseñanza predominantemente inductivos. En la selección de los materiales y la preparación de las actividades incorporamos un input variado, la atención a la forma, tareas comunicativas, así como el trabajo con estrategias, el uso de materiales reales y la práctica en parejas o pequeños grupos. Destacamos, además, el cuidado con el diseño de los materiales preparados para su uso en los teléfonos móviles de los alumnos y la presencia de infografías. También mostraremos audios producidos con empleo de la IA generativa. Los materiales están todavía en desarrollo, pero los resultados obtenidos hasta ahora son prometedores. Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina 2024-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98 10.35305/rev.infosur.v2i3.98 Infosur; Vol. 2 Núm. 3 (2024): Vol. 2 - Número 3 - Año 2024; 62-88 1851-1996 1851-1996 spa https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98/89 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-199
container_title_str INFOSUR
language Español
format Artículo revista
topic Enseñanza basada en principios
Adquisición de Segundas Lenguas
Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas
Principles of Instructed Language Teaching
SLA
Development of teaching materials for language learning
spellingShingle Enseñanza basada en principios
Adquisición de Segundas Lenguas
Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas
Principles of Instructed Language Teaching
SLA
Development of teaching materials for language learning
Abio, Gonzalo
Barandela, Ana Margarita
Tenório Marcolino , Jéssica
Ferreira da Silva , Carine Estefanie
Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
topic_facet Enseñanza basada en principios
Adquisición de Segundas Lenguas
Preparación de materiales didácticos para enseñanza de lenguas
Principles of Instructed Language Teaching
SLA
Development of teaching materials for language learning
author Abio, Gonzalo
Barandela, Ana Margarita
Tenório Marcolino , Jéssica
Ferreira da Silva , Carine Estefanie
author_facet Abio, Gonzalo
Barandela, Ana Margarita
Tenório Marcolino , Jéssica
Ferreira da Silva , Carine Estefanie
author_sort Abio, Gonzalo
title Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
title_short Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
title_full Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
title_fullStr Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
title_full_unstemmed Didactic-pedagogical and Second Language Acquisition Principles used in the Casas de Cultura no Campus Project at Universidade Federal de Alagoas
title_sort didactic-pedagogical and second language acquisition principles used in the casas de cultura no campus project at universidade federal de alagoas
description In this paper we present the principles that guided the development of the materials produced in 2023 and 2024 for the Spanish extension course of the Casas de Cultura en el Campus (CCC Español) project at the Universidade Federal de Alagoas, in northeastern Brazil. These are recommendations made by several authors based on teaching and research in SLA. We also used an general andragogical-heutagogical approach with attention to working with close languages, so we use predominantly inductive teaching processes. In the selection of the materials and the preparation of the activities we paid attention to the use of a varied input, communicative tasks, attention to form, as well as work with strategies, use of realia and practice in pairs or small groups. We also highlight the care taken with the design of the materials prepared for use on students' mobile phones and the use of infographics. We will also show audios produced using generative AI. The materials are still under development, but the results obtained so far are promising.
publisher Centro de Estudios de Adquisición del Lenguaje, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina
publishDate 2024
url https://infosur.unr.edu.ar/index.php/2020/article/view/98
work_keys_str_mv AT abiogonzalo didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas
AT barandelaanamargarita didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas
AT tenoriomarcolinojessica didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas
AT ferreiradasilvacarineestefanie didacticpedagogicalandsecondlanguageacquisitionprinciplesusedinthecasasdeculturanocampusprojectatuniversidadefederaldealagoas
AT abiogonzalo principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas
AT barandelaanamargarita principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas
AT tenoriomarcolinojessica principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas
AT ferreiradasilvacarineestefanie principiosdidacticopedagogicosydeadquisiciondesegundaslenguaspresentesenlosmaterialesparaensenanzadeespanoldelproyectocasasdeculturaenelcampusdelauniversidadefederaldealagoas
first_indexed 2025-02-05T22:38:34Z
last_indexed 2025-02-05T22:38:34Z
_version_ 1823258825707225088