Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina

Teaching residency practices are in themselves a complex, singular and sometimes traumatic period in the professional training of a future History teacher. The interventions developed by the practitioners are influenced by their school biography and initial teacher training, by the traditions associ...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Santos La Rosa, Mariano
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224
Aporte de:
id I22-R128-article-3224
record_format ojs
spelling I22-R128-article-32242024-08-05T12:37:16Z Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina Santos La Rosa, Mariano Prácticas Enseñanza Historia Practices teaching History Teaching residency practices are in themselves a complex, singular and sometimes traumatic period in the professional training of a future History teacher. The interventions developed by the practitioners are influenced by their school biography and initial teacher training, by the traditions associated with the teaching of school history (disciplinary code), by their conceptions about the meaning of the teaching of History and by the expectations of the teachers who supervise their practices. The objective of this work is to survey the research that has taken as an object of analysis the residency in History in Argentina, with the purpose of realizing a state of the question that allows to notice which aspects have been addressed and which are not of this key stage of the formation of a History teacher. Las prácticas de residencia docente constituyen en sí mismas un período complejo, singular y a veces traumático en la formación profesional de un futuro profesor de Historia. Las intervenciones desarrolladas por los practicantes se encuentran influenciadas por su biografía escolar y su formación docente inicial, por las tradiciones  asociadas a la enseñanza de la historia escolar (código disciplinar), por sus concepciones acerca del sentido de la enseñanza de la Historia y por las expectativas de los profesores que supervisan sus prácticas. El objetivo de este trabajo es relevar las investigaciones que han tomado como objeto de análisis las residencia en Historia en la Argentina, con la finalidad de realizar un estado de la cuestión que permita advertir qué aspectos han sido abordados y cuáles no de esta etapa clave de la formación de un profesor de Historia. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021-07-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 17 (2019): Septiembre; 55-74 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224/pdf Derechos de autor 2021 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Prácticas
Enseñanza
Historia
Practices
teaching
History
spellingShingle Prácticas
Enseñanza
Historia
Practices
teaching
History
Santos La Rosa, Mariano
Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
topic_facet Prácticas
Enseñanza
Historia
Practices
teaching
History
author Santos La Rosa, Mariano
author_facet Santos La Rosa, Mariano
author_sort Santos La Rosa, Mariano
title Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
title_short Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
title_full Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
title_fullStr Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
title_full_unstemmed Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
title_sort las prácticas de residencia en historia. estado de las investigaciones en argentina
description Teaching residency practices are in themselves a complex, singular and sometimes traumatic period in the professional training of a future History teacher. The interventions developed by the practitioners are influenced by their school biography and initial teacher training, by the traditions associated with the teaching of school history (disciplinary code), by their conceptions about the meaning of the teaching of History and by the expectations of the teachers who supervise their practices. The objective of this work is to survey the research that has taken as an object of analysis the residency in History in Argentina, with the purpose of realizing a state of the question that allows to notice which aspects have been addressed and which are not of this key stage of the formation of a History teacher.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2021
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224
work_keys_str_mv AT santoslarosamariano laspracticasderesidenciaenhistoriaestadodelasinvestigacionesenargentina
first_indexed 2025-02-05T23:01:06Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:06Z
_version_ 1823260244018462720