Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina
Teaching residency practices are in themselves a complex, singular and sometimes traumatic period in the professional training of a future History teacher. The interventions developed by the practitioners are influenced by their school biography and initial teacher training, by the traditions associ...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-3224 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I22-R128-article-32242024-08-05T12:37:16Z Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina Santos La Rosa, Mariano Prácticas Enseñanza Historia Practices teaching History Teaching residency practices are in themselves a complex, singular and sometimes traumatic period in the professional training of a future History teacher. The interventions developed by the practitioners are influenced by their school biography and initial teacher training, by the traditions associated with the teaching of school history (disciplinary code), by their conceptions about the meaning of the teaching of History and by the expectations of the teachers who supervise their practices. The objective of this work is to survey the research that has taken as an object of analysis the residency in History in Argentina, with the purpose of realizing a state of the question that allows to notice which aspects have been addressed and which are not of this key stage of the formation of a History teacher. Las prácticas de residencia docente constituyen en sí mismas un período complejo, singular y a veces traumático en la formación profesional de un futuro profesor de Historia. Las intervenciones desarrolladas por los practicantes se encuentran influenciadas por su biografía escolar y su formación docente inicial, por las tradiciones asociadas a la enseñanza de la historia escolar (código disciplinar), por sus concepciones acerca del sentido de la enseñanza de la Historia y por las expectativas de los profesores que supervisan sus prácticas. El objetivo de este trabajo es relevar las investigaciones que han tomado como objeto de análisis las residencia en Historia en la Argentina, con la finalidad de realizar un estado de la cuestión que permita advertir qué aspectos han sido abordados y cuáles no de esta etapa clave de la formación de un profesor de Historia. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021-07-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 17 (2019): Septiembre; 55-74 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224/pdf Derechos de autor 2021 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Prácticas Enseñanza Historia Practices teaching History |
spellingShingle |
Prácticas Enseñanza Historia Practices teaching History Santos La Rosa, Mariano Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina |
topic_facet |
Prácticas Enseñanza Historia Practices teaching History |
author |
Santos La Rosa, Mariano |
author_facet |
Santos La Rosa, Mariano |
author_sort |
Santos La Rosa, Mariano |
title |
Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina |
title_short |
Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina |
title_full |
Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina |
title_fullStr |
Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina |
title_full_unstemmed |
Las prácticas de residencia en Historia. Estado de las investigaciones en Argentina |
title_sort |
las prácticas de residencia en historia. estado de las investigaciones en argentina |
description |
Teaching residency practices are in themselves a complex, singular and sometimes traumatic period in the professional training of a future History teacher. The interventions developed by the practitioners are influenced by their school biography and initial teacher training, by the traditions associated with the teaching of school history (disciplinary code), by their conceptions about the meaning of the teaching of History and by the expectations of the teachers who supervise their practices. The objective of this work is to survey the research that has taken as an object of analysis the residency in History in Argentina, with the purpose of realizing a state of the question that allows to notice which aspects have been addressed and which are not of this key stage of the formation of a History teacher. |
publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
publishDate |
2021 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3224 |
work_keys_str_mv |
AT santoslarosamariano laspracticasderesidenciaenhistoriaestadodelasinvestigacionesenargentina |
first_indexed |
2025-02-05T23:01:06Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:01:06Z |
_version_ |
1823260244018462720 |