La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura

This article understands that, as starting point, History professors are also reading and writing professors. From that premise, it's proposed - on the one hand - to analyze the presence of teaching reading and writing through the academic journey offered by the career of History, at the Facult...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Andrade, Gisela, Massone, Marisa, Núñez, Sonia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886
Aporte de:
id I22-R128-article-3886
record_format ojs
spelling I22-R128-article-38862024-07-31T12:54:09Z La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura Andrade, Gisela Massone, Marisa Núñez, Sonia Formación docente Historia Lectura y escritura Teacher training History Reading and writing This article understands that, as starting point, History professors are also reading and writing professors. From that premise, it's proposed - on the one hand - to analyze the presence of teaching reading and writing through the academic journey offered by the career of History, at the Faculty of Philosophy and Letters UBA. On the other hand, to share not only the formation experience of these professors within the framework of the initial formation of History teachers, but also share the specificities of the reading and writing when teaching History, as well as the role of the professor to teach how to read and/or to write historic texts. Answering this challenge implies to consider the reading and writing of different languages; the reading as a complex and cultural activity. Este artículo parte de considerar que los profesores de Historia son también profesores de lectura y escritura. Desde esta premisa, se propone por un lado, analizar la presencia de la enseñanza de la lectura y escritura en el recorrido académicoofrecido por la carrera de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Por otro, compartir tanto la experiencia deformación de profesores de lectura y escritura en el marco de la formación inicial de profesores de Historia como las especificidades de la lectura y la escritura en la enseñanza de la Historia y el rol que cumple el profesor para enseñar a leer y/o aescribir textos históricos. Responder a este reto implica considerar la lectura y la escritura de diversos lenguajes; la lecturacomo una actividad cultural y compleja y las potencialidades de la escritura como herramienta para la transformación del conocimiento. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 7 (2009): Octubre; 131-152 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886/60896 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Formación docente
Historia
Lectura y escritura
Teacher training
History
Reading and writing
spellingShingle Formación docente
Historia
Lectura y escritura
Teacher training
History
Reading and writing
Andrade, Gisela
Massone, Marisa
Núñez, Sonia
La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
topic_facet Formación docente
Historia
Lectura y escritura
Teacher training
History
Reading and writing
author Andrade, Gisela
Massone, Marisa
Núñez, Sonia
author_facet Andrade, Gisela
Massone, Marisa
Núñez, Sonia
author_sort Andrade, Gisela
title La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
title_short La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
title_full La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
title_fullStr La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
title_full_unstemmed La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
title_sort la formación de los profesores de historia como profesores de lectura y escritura
description This article understands that, as starting point, History professors are also reading and writing professors. From that premise, it's proposed - on the one hand - to analyze the presence of teaching reading and writing through the academic journey offered by the career of History, at the Faculty of Philosophy and Letters UBA. On the other hand, to share not only the formation experience of these professors within the framework of the initial formation of History teachers, but also share the specificities of the reading and writing when teaching History, as well as the role of the professor to teach how to read and/or to write historic texts. Answering this challenge implies to consider the reading and writing of different languages; the reading as a complex and cultural activity.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886
work_keys_str_mv AT andradegisela laformaciondelosprofesoresdehistoriacomoprofesoresdelecturayescritura
AT massonemarisa laformaciondelosprofesoresdehistoriacomoprofesoresdelecturayescritura
AT nunezsonia laformaciondelosprofesoresdehistoriacomoprofesoresdelecturayescritura
first_indexed 2025-02-05T23:01:57Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:57Z
_version_ 1823260297425584128