La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura
This article understands that, as starting point, History professors are also reading and writing professors. From that premise, it's proposed - on the one hand - to analyze the presence of teaching reading and writing through the academic journey offered by the career of History, at the Facult...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-3886 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I22-R128-article-38862024-07-31T12:54:09Z La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura Andrade, Gisela Massone, Marisa Núñez, Sonia Formación docente Historia Lectura y escritura Teacher training History Reading and writing This article understands that, as starting point, History professors are also reading and writing professors. From that premise, it's proposed - on the one hand - to analyze the presence of teaching reading and writing through the academic journey offered by the career of History, at the Faculty of Philosophy and Letters UBA. On the other hand, to share not only the formation experience of these professors within the framework of the initial formation of History teachers, but also share the specificities of the reading and writing when teaching History, as well as the role of the professor to teach how to read and/or to write historic texts. Answering this challenge implies to consider the reading and writing of different languages; the reading as a complex and cultural activity. Este artículo parte de considerar que los profesores de Historia son también profesores de lectura y escritura. Desde esta premisa, se propone por un lado, analizar la presencia de la enseñanza de la lectura y escritura en el recorrido académicoofrecido por la carrera de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Por otro, compartir tanto la experiencia deformación de profesores de lectura y escritura en el marco de la formación inicial de profesores de Historia como las especificidades de la lectura y la escritura en la enseñanza de la Historia y el rol que cumple el profesor para enseñar a leer y/o aescribir textos históricos. Responder a este reto implica considerar la lectura y la escritura de diversos lenguajes; la lecturacomo una actividad cultural y compleja y las potencialidades de la escritura como herramienta para la transformación del conocimiento. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 7 (2009): Octubre; 131-152 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886/60896 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Formación docente Historia Lectura y escritura Teacher training History Reading and writing |
spellingShingle |
Formación docente Historia Lectura y escritura Teacher training History Reading and writing Andrade, Gisela Massone, Marisa Núñez, Sonia La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura |
topic_facet |
Formación docente Historia Lectura y escritura Teacher training History Reading and writing |
author |
Andrade, Gisela Massone, Marisa Núñez, Sonia |
author_facet |
Andrade, Gisela Massone, Marisa Núñez, Sonia |
author_sort |
Andrade, Gisela |
title |
La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura |
title_short |
La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura |
title_full |
La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura |
title_fullStr |
La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura |
title_full_unstemmed |
La Formación de los profesores de Historia como profesores de lectura y escritura |
title_sort |
la formación de los profesores de historia como profesores de lectura y escritura |
description |
This article understands that, as starting point, History professors are also reading and writing professors. From that premise, it's proposed - on the one hand - to analyze the presence of teaching reading and writing through the academic journey offered by the career of History, at the Faculty of Philosophy and Letters UBA. On the other hand, to share not only the formation experience of these professors within the framework of the initial formation of History teachers, but also share the specificities of the reading and writing when teaching History, as well as the role of the professor to teach how to read and/or to write historic texts. Answering this challenge implies to consider the reading and writing of different languages; the reading as a complex and cultural activity. |
publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
publishDate |
2022 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3886 |
work_keys_str_mv |
AT andradegisela laformaciondelosprofesoresdehistoriacomoprofesoresdelecturayescritura AT massonemarisa laformaciondelosprofesoresdehistoriacomoprofesoresdelecturayescritura AT nunezsonia laformaciondelosprofesoresdehistoriacomoprofesoresdelecturayescritura |
first_indexed |
2025-02-05T23:01:57Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:01:57Z |
_version_ |
1823260297425584128 |