Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences

The investigation that we are carrying out, from a qualitative approach, is part of a process of critical interpretation of teaching practices and social knowledge learning in the secondary school of the provinces of Norpatagonia Argentina: Neuquén and Río Negro. Jurisdictions that have recently dev...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Añahual, Gerardo Raúl, Parra, Erwin Saúl, Jara, Miguel Ángel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4703
Aporte de:
id I22-R128-article-4703
record_format ojs
spelling I22-R128-article-47032024-08-07T11:19:33Z Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences Los problemas sociales en los diseños curriculares de Río Negro y Neuquén en el área de las ciencias sociales y humanas Añahual, Gerardo Raúl Parra, Erwin Saúl Jara, Miguel Ángel problemas sociales interdisciplinariedad enseñanza currículo ciencias sociales social problems teaching curriculum social sciences interdisciplinarity The investigation that we are carrying out, from a qualitative approach, is part of a process of critical interpretation of teaching practices and social knowledge learning in the secondary school of the provinces of Norpatagonia Argentina: Neuquén and Río Negro. Jurisdictions that have recently developed new curricular designs in which innovations and epistemological and methodological updates can be highlighted to introduce social problems, as a criterion for organizing school contents, from an interdisciplinary perspective. In this framework, based on the information obtained from a questionnaire, it is described, compared and analyzed the curricular designs of both provinces in relation to social problems in the area of social and human sciences to establish relationships between theoretical perspectives and didactic approaches that guide the practices of teachers in the treatment of social problems La investigación que se lleva a cabo, desde un enfoque cualitativo, se inscribe en un proceso de interpretación crítica de las prácticas de enseñanza y de aprendizaje del conocimiento social en la escuela secundaria de dos provincias de la Norpatagonia Argentina: Neuquén y Río Negro. Jurisdicciones que recientemente han elaborado nuevos diseños curriculares en los que se puede evidenciar innovaciones y actualizaciones epistemológicas y metodológicas para introducir los problemas sociales, como criterio de organización de los contenidos escolares, desde una perspectiva interdisciplinar. En este marco, a partir de la información obtenida de un cuestionario se describen, comparan y analizan los diseños curriculares de ambas provincias con relación a los problemas sociales en el área de las ciencias sociales y humanas para establecer relaciones entre las perspectivas teóricas y los enfoques didácticos que orientan las prácticas del profesorado en el tratamiento de los problemas sociales. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2023-05-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4703 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 22 (2023): Mayo; 11-26 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4703/61669 Derechos de autor 2023 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic problemas sociales
interdisciplinariedad
enseñanza
currículo
ciencias sociales
social problems
teaching
curriculum
social sciences
interdisciplinarity
spellingShingle problemas sociales
interdisciplinariedad
enseñanza
currículo
ciencias sociales
social problems
teaching
curriculum
social sciences
interdisciplinarity
Añahual, Gerardo Raúl
Parra, Erwin Saúl
Jara, Miguel Ángel
Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
topic_facet problemas sociales
interdisciplinariedad
enseñanza
currículo
ciencias sociales
social problems
teaching
curriculum
social sciences
interdisciplinarity
author Añahual, Gerardo Raúl
Parra, Erwin Saúl
Jara, Miguel Ángel
author_facet Añahual, Gerardo Raúl
Parra, Erwin Saúl
Jara, Miguel Ángel
author_sort Añahual, Gerardo Raúl
title Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
title_short Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
title_full Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
title_fullStr Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
title_full_unstemmed Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
title_sort social problems in the curricular designs of río negro and neuquén in the area of social and human sciences
description The investigation that we are carrying out, from a qualitative approach, is part of a process of critical interpretation of teaching practices and social knowledge learning in the secondary school of the provinces of Norpatagonia Argentina: Neuquén and Río Negro. Jurisdictions that have recently developed new curricular designs in which innovations and epistemological and methodological updates can be highlighted to introduce social problems, as a criterion for organizing school contents, from an interdisciplinary perspective. In this framework, based on the information obtained from a questionnaire, it is described, compared and analyzed the curricular designs of both provinces in relation to social problems in the area of social and human sciences to establish relationships between theoretical perspectives and didactic approaches that guide the practices of teachers in the treatment of social problems
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2023
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4703
work_keys_str_mv AT anahualgerardoraul socialproblemsinthecurriculardesignsofrionegroandneuquenintheareaofsocialandhumansciences
AT parraerwinsaul socialproblemsinthecurriculardesignsofrionegroandneuquenintheareaofsocialandhumansciences
AT jaramiguelangel socialproblemsinthecurriculardesignsofrionegroandneuquenintheareaofsocialandhumansciences
AT anahualgerardoraul losproblemassocialesenlosdisenoscurricularesderionegroyneuquenenelareadelascienciassocialesyhumanas
AT parraerwinsaul losproblemassocialesenlosdisenoscurricularesderionegroyneuquenenelareadelascienciassocialesyhumanas
AT jaramiguelangel losproblemassocialesenlosdisenoscurricularesderionegroyneuquenenelareadelascienciassocialesyhumanas
first_indexed 2024-08-12T23:08:22Z
last_indexed 2025-02-05T23:02:07Z
_version_ 1823260307526516736