¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....)
Political, administrative and fiscal recentralization is a phenomenon that has recently become part of the political agenda of some presidents in Latin America and the world. In the Mexican case, these measures began to gain greater relevance since 2012, during the six-year term of Enrique Peña Niet...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Ediciones UNL
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/11693 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-11693 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-116932022-07-04T08:54:26Z ¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) Continuity in the change? Recentralization in Mexico during the presidencies of Peña Nieto (2012-2018) and López Obrador (2018-....) Olmeda, Juan C. Pérez Márquez, Carlos Recentralización federalismo México Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto Recentralization federalism Mexico Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto Political, administrative and fiscal recentralization is a phenomenon that has recently become part of the political agenda of some presidents in Latin America and the world. In the Mexican case, these measures began to gain greater relevance since 2012, during the six-year term of Enrique Peña Nieto (PRI). In 2018, after the victory of the opposition candidate, Andrés Manuel López Obrador (Morena) -and although he represents a different political-ideological orientation to former six-year term- the measures of concentration of power and faculties towards the center continued their trend. This article analyzes the differences and similarities of recentralization in Mexico across four public policy spheres (security, health, education and political-electoral), concluding that, despite the existence of differentiating nuances, a type of recentralizing consensus persists in Mexico on the part of the different political forces at the national level. La recentralización política, administrativa y fiscal es un fenómeno que recientemente forma parte de la agenda política de algunos presidentes en América Latina y el mundo. En el caso mexicano, estas medidas comenzaron a cobrar mayor relevancia por su profundidad y magnitud desde 2012, durante el sexenio de Enrique Peña Nieto (PRI). En 2018, luego de la victoria del candidato opositor, Andrés Manuel López Obrador (Morena) —y a pesar de abanderar una corriente político-ideológica diferente a la representada en el sexenio anterior— las medidas de concentración de poder y facultades hacia el centro continuó su tendencia. El presente artículo analiza las diferencias y similitudes de la recentralización en México a través de cuatro esferas de política pública (seguridad, salud, educación y político-electoral), concluyendo que, a pesar de la existencia de matices diferenciadores, en México persiste un tipo de consenso recentralizador por parte de las distintas fuerzas políticas a nivel nacional. Ediciones UNL 2022-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/11693 10.14409/dee.2022.1.e0005 Desarrollo, Estado y Espacio; Vol. 1 Núm. 1 (2022): Desarrollo, Estado y Espacio; e0005 Desarrollo, Estado y Espacio; Vol. 1 No. 1 (2022): Desarrollo, Estado y Espacio; e0005 2796-9606 2796-9606 10.14409/dee.2022.1 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/11693/15925 Derechos de autor 2022 Desarrollo, Estado y Espacio |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Recentralización federalismo México Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto Recentralization federalism Mexico Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto |
spellingShingle |
Recentralización federalismo México Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto Recentralization federalism Mexico Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto Olmeda, Juan C. Pérez Márquez, Carlos ¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) |
topic_facet |
Recentralización federalismo México Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto Recentralization federalism Mexico Andrés Manuel López Obrador Enrique Peña Nieto |
author |
Olmeda, Juan C. Pérez Márquez, Carlos |
author_facet |
Olmeda, Juan C. Pérez Márquez, Carlos |
author_sort |
Olmeda, Juan C. |
title |
¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) |
title_short |
¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) |
title_full |
¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) |
title_fullStr |
¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) |
title_full_unstemmed |
¿Continuidad en el cambio? La recentralización en México durante las presidencias de Peña Nieto (2012-2018) y López Obrador (2018-....) |
title_sort |
¿continuidad en el cambio? la recentralización en méxico durante las presidencias de peña nieto (2012-2018) y lópez obrador (2018-....) |
description |
Political, administrative and fiscal recentralization is a phenomenon that has recently become part of the political agenda of some presidents in Latin America and the world. In the Mexican case, these measures began to gain greater relevance since 2012, during the six-year term of Enrique Peña Nieto (PRI). In 2018, after the victory of the opposition candidate, Andrés Manuel López Obrador (Morena) -and although he represents a different political-ideological orientation to former six-year term- the measures of concentration of power and faculties towards the center continued their trend. This article analyzes the differences and similarities of recentralization in Mexico across four public policy spheres (security, health, education and political-electoral), concluding that, despite the existence of differentiating nuances, a type of recentralizing consensus persists in Mexico on the part of the different political forces at the national level. |
publisher |
Ediciones UNL |
publishDate |
2022 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/11693 |
work_keys_str_mv |
AT olmedajuanc continuidadenelcambiolarecentralizacionenmexicodurantelaspresidenciasdepenanieto20122018ylopezobrador2018 AT perezmarquezcarlos continuidadenelcambiolarecentralizacionenmexicodurantelaspresidenciasdepenanieto20122018ylopezobrador2018 AT olmedajuanc continuityinthechangerecentralizationinmexicoduringthepresidenciesofpenanieto20122018andlopezobrador2018 AT perezmarquezcarlos continuityinthechangerecentralizationinmexicoduringthepresidenciesofpenanieto20122018andlopezobrador2018 |
first_indexed |
2023-07-05T23:21:18Z |
last_indexed |
2023-07-05T23:21:18Z |
_version_ |
1770624677526372352 |