Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro

In this paper, we analyze the work Alfonsina y los hombres by Mariano Moro in which the playwright builds a fictional Alfonsina from Alfonsina Storni’s poems, and according to this new figure he gives an account of his life. This staging has no plot, however, Alfonsina’s words allude to facts poeti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Marta Villarino, Graciela Fiadino
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano
Materias:
voz
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_2_htm
Aporte de:
id I28-R145-2018_34-2018_34_2_htm
record_format dspace
spelling I28-R145-2018_34-2018_34_2_htm2021-08-17 Marta Villarino Graciela Fiadino In this paper, we analyze the work Alfonsina y los hombres by Mariano Moro in which the playwright builds a fictional Alfonsina from Alfonsina Storni’s poems, and according to this new figure he gives an account of his life. This staging has no plot, however, Alfonsina’s words allude to facts poetically recreated. When, as in the case of this work, the poetic is present in the entire monologue and is its essential element, a break occurs. At this point, the viewer is forced to pay attention because he perceives that the opacity of the language indicates that there is another message that must be decoded, that challenges him and removes him from his usual position. Este trabajo se propone analizar la obra Alfonsina y los hombres de Mariano Moro, en la que el dramaturgo parte de los poemas de Alfonsina Storni para construir una Alfonsina ficcional que da cuenta su decurso vital. Este espectáculo carece de trama, sin embargo, las palabras de Alfonsina aluden a hechos recreados poéticamente. Cuando, como en el caso de esta obra, lo poético está presente en la totalidad del monólogo y es su elemento esencial, se produce una ruptura, algo que obliga al espectador a prestar atención porque percibe que la opacidad del lenguaje le señala que hay otro mensaje que debe decodificar, que lo interpela y lo corre de su posición habitual. application/pdf es Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano Teatro XXI, no. 34 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi voice body poetry theatre monologue voz cuerpo poesía teatro monólogo Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_2_htm
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv es
topic voice
body
poetry
theatre
monologue
voz
cuerpo
poesía
teatro
monólogo
spellingShingle voice
body
poetry
theatre
monologue
voz
cuerpo
poesía
teatro
monólogo
Marta Villarino
Graciela Fiadino
Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
topic_facet voice
body
poetry
theatre
monologue
voz
cuerpo
poesía
teatro
monólogo
description In this paper, we analyze the work Alfonsina y los hombres by Mariano Moro in which the playwright builds a fictional Alfonsina from Alfonsina Storni’s poems, and according to this new figure he gives an account of his life. This staging has no plot, however, Alfonsina’s words allude to facts poetically recreated. When, as in the case of this work, the poetic is present in the entire monologue and is its essential element, a break occurs. At this point, the viewer is forced to pay attention because he perceives that the opacity of the language indicates that there is another message that must be decoded, that challenges him and removes him from his usual position.
author Marta Villarino
Graciela Fiadino
author_facet Marta Villarino
Graciela Fiadino
author_sort Marta Villarino
title Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
title_short Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
title_full Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
title_fullStr Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
title_full_unstemmed Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
title_sort cuerpo y voz poética en alfonsina y los hombres de mariano moro
publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_2_htm
work_keys_str_mv AT martavillarino cuerpoyvozpoeticaenalfonsinayloshombresdemarianomoro
AT gracielafiadino cuerpoyvozpoeticaenalfonsinayloshombresdemarianomoro
_version_ 1766023353976487936