Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro
In this paper, we analyze the work Alfonsina y los hombres by Mariano Moro in which the playwright builds a fictional Alfonsina from Alfonsina Storni’s poems, and according to this new figure he gives an account of his life. This staging has no plot, however, Alfonsina’s words allude to facts poeti...
Autores principales: | , |
---|---|
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_2_htm |
Aporte de: |
id |
I28-R145-2018_34-2018_34_2_htm |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-2018_34-2018_34_2_htm2021-08-17 Marta Villarino Graciela Fiadino In this paper, we analyze the work Alfonsina y los hombres by Mariano Moro in which the playwright builds a fictional Alfonsina from Alfonsina Storni’s poems, and according to this new figure he gives an account of his life. This staging has no plot, however, Alfonsina’s words allude to facts poetically recreated. When, as in the case of this work, the poetic is present in the entire monologue and is its essential element, a break occurs. At this point, the viewer is forced to pay attention because he perceives that the opacity of the language indicates that there is another message that must be decoded, that challenges him and removes him from his usual position. Este trabajo se propone analizar la obra Alfonsina y los hombres de Mariano Moro, en la que el dramaturgo parte de los poemas de Alfonsina Storni para construir una Alfonsina ficcional que da cuenta su decurso vital. Este espectáculo carece de trama, sin embargo, las palabras de Alfonsina aluden a hechos recreados poéticamente. Cuando, como en el caso de esta obra, lo poético está presente en la totalidad del monólogo y es su elemento esencial, se produce una ruptura, algo que obliga al espectador a prestar atención porque percibe que la opacidad del lenguaje le señala que hay otro mensaje que debe decodificar, que lo interpela y lo corre de su posición habitual. application/pdf es Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano Teatro XXI, no. 34 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi voice body poetry theatre monologue voz cuerpo poesía teatro monólogo Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_2_htm |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
es |
topic |
voice body poetry theatre monologue voz cuerpo poesía teatro monólogo |
spellingShingle |
voice body poetry theatre monologue voz cuerpo poesía teatro monólogo Marta Villarino Graciela Fiadino Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro |
topic_facet |
voice body poetry theatre monologue voz cuerpo poesía teatro monólogo |
description |
In this paper, we analyze the work Alfonsina y los hombres by Mariano Moro in which the playwright builds a fictional Alfonsina from Alfonsina Storni’s poems, and according to this new figure he gives an account of his life. This staging has no plot, however, Alfonsina’s words allude to facts poetically recreated. When, as in the case of this work, the poetic is present in the entire monologue and is its essential element, a break occurs. At this point, the viewer is forced to pay attention because he perceives that the opacity of the language indicates that there is another message that must be decoded, that challenges him and removes him from his usual position. |
author |
Marta Villarino Graciela Fiadino |
author_facet |
Marta Villarino Graciela Fiadino |
author_sort |
Marta Villarino |
title |
Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro |
title_short |
Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro |
title_full |
Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro |
title_fullStr |
Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro |
title_full_unstemmed |
Cuerpo y voz poética en Alfonsina y los hombres de Mariano Moro |
title_sort |
cuerpo y voz poética en alfonsina y los hombres de mariano moro |
publisher |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Grupo de Estudios de Teatro Argentino e Iberoamericano |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2018_34-2018_34_2_htm |
work_keys_str_mv |
AT martavillarino cuerpoyvozpoeticaenalfonsinayloshombresdemarianomoro AT gracielafiadino cuerpoyvozpoeticaenalfonsinayloshombresdemarianomoro |
_version_ |
1766023353976487936 |