Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida

The article presents a further analysis on different perspectives of Distance Education in contemporary scenarios. It advances on interpretative dimensions enlightened by the thought and work of Edith Litwin, still relevant to understand current debates. From its origin to the present, cultural, tec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Lion, Carina, Mansur, Anahí, Lombardo, Claudia
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA 2015
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3453
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3453_oai
Aporte de:
id I28-R145-3453_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-3453_oai2025-03-11 Lion, Carina Mansur, Anahí Lombardo, Claudia 2015-07-10 The article presents a further analysis on different perspectives of Distance Education in contemporary scenarios. It advances on interpretative dimensions enlightened by the thought and work of Edith Litwin, still relevant to understand current debates. From its origin to the present, cultural, technological, educational, cognitive and communi-cative contexts have changed. Understanding how these changes are present in projects and proposals of distance education, especially in higher education, is a substantial challenge that provides new lens to re-imagine teaching and learning and its relation with knowledge. We pursue the search of creativity and the need to overcome formats that update old practices under the idea of “innovations”. With a strong emphasis on the concept of hybridization in which not only educational, psychological and epistemological but also political, social and cultural glances converge, and conside-ring distance education as a pedagogical option; this article poses some challenges to re-conceive distance education from critical perspectives that lead to genuine and substantive innovations. El artículo avanza en perspectivas para el análisis de la Educación a Distancia en los escenarios contemporáneos desde dimensiones interpretativas que recuperan el pensa-miento y la obra de Edith Litwin vigentes para comprender los debates actuales. Desde su matriz histórica de origen a la actualidad, han cambiado los contextos culturales, tecnológicos, educacionales, cognitivos y comunicacionales. Comprender cómo estos cambios atraviesan los proyectos y las propuestas de educación a distancia, especial-mente en la educación superior, resulta un desafío sustantivo porque ofrece una lente para avanzar en reconcebir la enseñanza, el aprendizaje y su relación con el conoci-miento. Es una búsqueda en la que la creatividad y la necesidad de superar formatos que actualizan viejas prácticas bajo la idea de «innovaciones».Con un fuerte acento en la concepción de hibridación, en la que convergen miradas didácticas, psicológicas, gnoseológicas pero también políticas, sociales y culturales; en la consideración de la educación a distancia como opción pedagógica; el artículo plantea algunas huellas y desafíos para seguir re-concibiendo la educación a distancia desde perspectivas críticas que den lugar a innovaciones genuinas y sustantivas. application/pdf 0327-7763 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3453 10.34096/riice.n37.3453 spa Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3453/3187 Revista del IICE; Núm. 37 (2015); 101-118 2451-5434 0327-7763 distance education pedagogical option hybridization on real time didactics innovation educación a distancia opción pedagógica hibridación didáctica en tiempo real innovación Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3453_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic distance education
pedagogical option
hybridization
on real time didactics
innovation
educación a distancia
opción pedagógica
hibridación
didáctica en tiempo real
innovación
spellingShingle distance education
pedagogical option
hybridization
on real time didactics
innovation
educación a distancia
opción pedagógica
hibridación
didáctica en tiempo real
innovación
Lion, Carina
Mansur, Anahí
Lombardo, Claudia
Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
topic_facet distance education
pedagogical option
hybridization
on real time didactics
innovation
educación a distancia
opción pedagógica
hibridación
didáctica en tiempo real
innovación
description The article presents a further analysis on different perspectives of Distance Education in contemporary scenarios. It advances on interpretative dimensions enlightened by the thought and work of Edith Litwin, still relevant to understand current debates. From its origin to the present, cultural, technological, educational, cognitive and communi-cative contexts have changed. Understanding how these changes are present in projects and proposals of distance education, especially in higher education, is a substantial challenge that provides new lens to re-imagine teaching and learning and its relation with knowledge. We pursue the search of creativity and the need to overcome formats that update old practices under the idea of “innovations”. With a strong emphasis on the concept of hybridization in which not only educational, psychological and epistemological but also political, social and cultural glances converge, and conside-ring distance education as a pedagogical option; this article poses some challenges to re-conceive distance education from critical perspectives that lead to genuine and substantive innovations.
format Artículo
publishedVersion
author Lion, Carina
Mansur, Anahí
Lombardo, Claudia
author_facet Lion, Carina
Mansur, Anahí
Lombardo, Claudia
author_sort Lion, Carina
title Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
title_short Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
title_full Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
title_fullStr Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
title_full_unstemmed Perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
title_sort perspectivas y constructos para una educación a distancia re-concebida
publisher Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
publishDate 2015
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3453
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=3453_oai
work_keys_str_mv AT lioncarina perspectivasyconstructosparaunaeducacionadistanciareconcebida
AT mansuranahi perspectivasyconstructosparaunaeducacionadistanciareconcebida
AT lombardoclaudia perspectivasyconstructosparaunaeducacionadistanciareconcebida
_version_ 1826817706028957696