The culture printed in advertisements of the printing press in Argentina during the twentieth century. Scopes and projections (PRIG 2016-2018)

At the beginning of the 20th century, there were emerged democratizing projects of book access emerging, accompanied by processes of urbanization and schooling that signed and shaped the “future readers”. In the construction of book history, edition and reading in Argentina, a series of researches a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Valinoti, Beatriz Cecilia; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, Parada, Alejandro E.; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Información, cultura y sociedad 2017
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/3880
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=3880_oai
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Historia de la lectura; Historia de la edición; Cultura impresa; Avisos publicitarios; Argentina
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spelling I28-R145-3880_oai2024-12-10 Valinoti, Beatriz Cecilia; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas Parada, Alejandro E.; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas 2017-12-05 At the beginning of the 20th century, there were emerged democratizing projects of book access emerging, accompanied by processes of urbanization and schooling that signed and shaped the “future readers”. In the construction of book history, edition and reading in Argentina, a series of researches are bringing new approaches and reflections, which makes it possible to study how, when, why of the uses of the book and the modes of reading, as well as the circumstances and strategies deployed by the editorial activity, the author / publisher relationship, the marketing, the profile of the readers and the practices that allowed the appropriation of the print culture. Taking this as a starting point the project The print culture in advertisements of the printing press in Argentina during the twentieth century. Scopes and projections seeks to inquire about some of the many reasons men and women have read, looking at advertising notices and booklets in book’s marketing. Al inicio del siglo XX, surgieron proyectos democratizadores del acceso al libro, acompañados por procesos de urbanización y escolarización que signaron y modelaron a los “futuros públicos lectores”. En la construcción de la historia del libro, la edición y la lectura en la Argentina, una serie de investigaciones están aportado nuevos enfoques y reflexiones, lo que posibilita estudiar el cómo, el cuándo, los porqué, los usos del libro y los modos de la lectura, así como de las circunstancias y las estrategias desplegadas por la actividad editorial, la relación autor/editor, la comercialización, el perfil de los lectores y las prácticas que permitieron la apropiación de la cultura de lo impreso. Tomando esto como punto de partida el proyecto La cultura impresa en los avisos publicitarios de la prensa gráfica en la Argentina durante el siglo XX. Alcances y proyecciones se propone indagar acerca de algunas de las múltiples razones por las que hombres y mujeres han leído, dirigiendo la mirada a los avisos y folletos publicitarios en la comercialización de libros.  application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/3880 spa Información, cultura y sociedad Información, cultura y sociedad http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/3880/3576 Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages). 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Información, cultura y sociedad; núm. 37 (2017); 152-170 Información, cultura y sociedad; núm. 37 (2017); 152-170 1851-1740 1514-8327 History of reading; History of publishing; Culture printed; Advertisements; Argentina Historia de la lectura; Historia de la edición; Cultura impresa; Avisos publicitarios; Argentina The culture printed in advertisements of the printing press in Argentina during the twentieth century. Scopes and projections (PRIG 2016-2018) La cultura impresa en los avisos publicitarios de la prensa gráfica en la Argentina durante el siglo XX. Alcances y proyecciones (PRIG 2016-2018) info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=3880_oai